“Maden-Cevher”
03.09.2015-31.10.2015
Galeri Apel yıllık programında en az bir kez
günümüzden bir konuyu ele almaya çalışır ve çok sayıda sanatçının bu konudaki
farklı yorumlarını izleyici ile paylaşmayı amaçlar. Bu doğrultuda, Galeri
Apel'in 14. Uluslararası İstanbul
Bienali ile eşzamanlı düzenlediği serginin konusu "maden-cevher"
oldu. Doğada çoğu zaman yer altında saklı olan cevheri, insan tarih öncesi
dönemde keşfetti ve bu cevherden yararlanma yollarını aramaya koyuldu.
Birçok destan, dağı delebilen, cevheri eriten insanın maharetini yücelten
hikayelerden oluştu. Kültürel ve teknolojik gelişmelere paralel olarak,
insanın madenlerle giderek daha da yakınlaşan bir ilişkisi oldu.
Maden
ocaklarında kömür, bakır gibi madenleri yeraltından dışarıya taşıyan yola
galeri denilmesi günümüz sanatında galerilerinin yüklendiği işlevi de hatıra
getirebilir. Kültürel faaliyetlerin belki de en insani olanlarından biri sanat
üretimidir. Galerilerde hayat bulan sanat eserlerinde yakın tarihin izleri, çağrışımları,
değerleri saklıdır. Aynı zamanda, madenlerdeki son derece zorlu çalışma
koşulları, maden kazalarındaki emek-kırım, tarihi ve güncel emek sömürüleri
üzerine kurulan ihtişamın aldatıcı büyüsü de sanat eserlerinin üretiminde
farklı çıkış noktaları oluşturur.
Katkıda bulunan
sanatçılarımıza teşekkür ederiz.
Nuran Terzioğlu
“Mines and Ores”
03.09.2015-31.10.2015
Gallery Apel tries to
explore a topical theme at least once in its yearly program, and aims to share with viewers diverse interpretations
of this theme by a large number of artists. The theme “mines and ores” was
selected within this line for the exhibition held by Gallery Apel concurrently
with the 14th International
Istanbul Biennial. In prehistoric times, humans discovered ores that are
often hidden underground in nature, and began to search for ways to make use of
these ores. Many epics have been composed of stories glorifying the feats of human beings who could
pierce mountains and smelt the ores. Parallel to cultural and technological
developments, humankind’s relationship with mines grew ever closer.
The fact that passages in mines
through which minerals such as coal and copper are transported from underground
to the surface are called galleries may also act as a reminder of the function
assumed by art galleries today. The production of art may well be one of the
most humane of cultural activities. The traces, associations, and values of
recent history are hidden in works of art that come to life in galleries. At
the same time, the deceptive spell of the magnificence built upon the extremely
harsh working conditions in mines, the labor massacres in mining accidents, and
historical and current exploitations of labor may inspire alternative points of
departure for the production of art.
We would like to thank our artists
for their contribution.
Nuran Terzioğlu
Endam Acar
Aydan Baktır
Zeynep Birced
Fırat Bingöl
Bayram Candan
Sakine Çil
Can Göknil
Aslımay Altay Göney
Güler Güngör
Şirin İskit
Aziz Kanat
Kurucu Koçanoğlu
Suzy Hug Levy
Lerzan Özer
Emre Senan
Maria Sezer
Zeynep Perinçek Signoret
Rüçhan Şahinoğlu
Yıldız Şermet
Gamze Taşdan
Shirley Verette
freedoom _40s_video_2015_fırat bingöl
EKAVART